Stichting ANGOB

 

ALBERT HEIJN HOUDT INVOERING AGEVIEWER TEGEN

Ongeveer zeventig franchisenemers van Albert Heijn staan klaar om het leeftijdscontrolesysteem Ageviewer bij elke kassa te installeren. Dat zou de leeftijdscontrole van alcoholkopers sterk verbeteren. Het hoofdkantoor houdt echter de boot af. Het noemt het systeem klantonvriendelijk.

Begin februari riepen GGD Nederland, het Trimbos Instituut en STAP de Nederlandse supermarkten al op om Ageviewer te installeren. Daarmee zou de bijzonder slechte naleving van de leeftijdsgrens voor het kopen van alcohol, enorm verbeterd kunnen worden. Jongelui vertellen elkaar hun ervaringen. Dus is het wel zaak dat alle supermarkten in een gemeente meedoen, want als er één niet meedoet, is dat binnen de kortste keren bekend.

Tot nu toe wordt in de supermarkten over leeftijdscontrole beslist door de caissières. Die moeten aan (te) jong uitziende kopers legitimatie vragen. Soms wordt de controle van de ID-kaart uitgevoerd met een ID-scanner. Dat apparaatje rekent de geboortedatum om tot een leeftijd.

Bij het Ageviewer systeem blokkeert de kassa automatisch zodra er drank gescand wordt. Een controleur op afstand bekijkt de koper dan via een webcam, en kan of de kassa vrij maken of om de ID-kaart van de koper vragen. De controleur op afstand is in tegenstelling tot de caissière voor de koper anoniem, en niet vatbaar voor intimidatie. Daardoor wordt de druk op de caissière weggenomen.

Het argument van AH dat de Ageviewer klantonvriendelijk zou zijn, gaat niet op. Als de caissières systematisch van alle jong uitziende alcoholkopers de ID-kaart zouden opvragen, geeft dat minstens evenveel oponthoud bij de kassa's. Als de kopers in discussie gaan met de caissières wordt het oponthoud zelfs groter. Het systeem dat Albert Heijn wil handhaven, is net zo klantonvriendelijk, maar daarnaast ook nog eens personeelonvriendelijk.