Stichting ANGOB

 

PRIETPRAAT ALS STUDIEVAK
Afgelopen herfst verschenen berichten in de kranten dat de vakgroep Commerciële Economie van de Hogeschool van Utrecht het vak “wijnkennis” heeft ingevoerd. Het vak geldt als een vrijwillig bijvak dat zijdelings aan het studieprogramma gerelateerd is, en waarmee in het derde studiejaar een beperkt aantal studiepunten verdiend kan worden. De reden voor de invoering ligt volgens docent Gert Lijkendijk in het feit dat wijn een belangrijke rol speelt in de entourage van het zakendoen.
Bij zakenlunches en zakendiners, vooral met buitenlandse relaties, wordt gewoonlijk wijn gedronken. Over die wijn wordt heel vaak uitgebreid gepraat. Daarbij kan iemand zich behoorlijk vergalopperen. Wie over de wijn precies de verkeerde opmerkingen maakt, of de etiquette rondom de wijn niet kent, slaat een modderfiguur. Hij loopt het risico door zijn (of haar) zakenpartners ook op zakelijk gebied minder serieus genomen te gaan worden. Aldus Lijkendijk.

Bij zakenlunches wordt er heel wat bla - bla gedebiteerd over niet-zakelijke gespreksonderwerpen als bijvoorbeeld wijn. Wie die bla - bla een beetje kent, ziet na lezing van het voorgaande natuurlijk meteen mogelijkheden voor nog een paar andere toe te voegen studievakken. Want het genot van een paar alcoholische drankjes, leidt niet zelden tot inhoudsloos geleuter over voetbal, vrouwen, auto’s of politiek. Ook in die gesprekken kan iemand een modderfiguur slaan. Ook met betrekking tot die onderwerpen zouden gewiekste zakenlieden hun gespreksvaardigheid moeten vergroten.

Het heeft in de zakenwereld nog nooit iemand geschaad, als hij ruiterlijk erkende van een bepaald niet-zakelijk onderwerp absoluut geen verstand te hebben. Alleen degenen die niets weten en toch willen praten, slaan een modderfiguur. Dat zou de Hogeschool van Utrecht zijn studenten moeten bijbrengen. De studenten trainen in prietpraat over wijn, en alle andere onderwerpen voor prietpraat ongenoemd laten, is ze een eenzijdige kijk op de wereld bijbrengen.

Wij hebben de indruk dat de Hogeschool van Utrecht met docent Lijkendijk een betaald of onbetaald propagandist van de Nederlandse wijnimporteurs in huis heeft gehaald.