Stichting ANGOB

 

KOFFIECAFÉ'S: MODEVERSCHIJNSEL OF RECLAMEMIDDEL ?
Douwe Egberts gaat het aantal "koffiecafé's" uitbreiden. Het concept, getiteld "Café DE", is volgens de koffieproducent een succes. Door uitbreiding in deze sector, hoopt men de stagnatie in de markt voor het thuisverbruik voor te blijven.

Met de uitbreiding van het aantal koffiecafé's (momenteel heeft men er acht), wil DE vooral jongeren bereiken. De café's moeten daartoe een "hippe uitstraling" krijgen, evenals het assortiment. Koffie moet net zo "trendy" worden als Cola of Spa. Behalve de klassieke Nederlandse, Oostenrijkse en Italiaanse koffiesoorten, zullen in de koffiecafé's ook koffie's verkrijgbaar zijn die luisteren naar namen als "Kouwe Douwe", "Mellow Morning" en "Siberian Summer".

Al enkele jaren is er een tendens zichtbaar dat er steeds meer koffie buitenshuis wordt gedronken. Dat is onder meer een gevolg van het feit dat steeds meer vrouwen buitenshuis werken. Overigens zou die ontwikkeling in het lopende jaar wel eens tot stilstand kunnen komen, doordat de prijsverhoging door de komst van de euro, de consument in het verkeerde keelgat lijkt te schieten (van ƒ 2,75 naar € 1,50 , ofwel ƒ 3,30 , betekent een prijsverhoging van 20 procent).   

Dat DE ervoor kiest om het koffiegebruik mede door het opzetten van koffiecafé's te promoten, is ingegeven door de situatie in de Verenigde Staten. Daar bestaan zij dergelijke koffiecafé's al jaren, zij het onder de naam "coffeebar". De grote concurrent van DE, het Amerikaanse concern Starbucks heeft er een hele keten van. Starbucks is nu bezig in Europa soortgelijke ketens op te zetten. Volgend jaar is men van plan in Nederland te beginnen.   

De naam "koffiecafé" is overigens een taalkundig onding. Want het woord "café" betekent op zichzelf al koffiehuis. Letterlijk vertaald is een "koffiecafé" dus een "koffie koffiehuis". De gemiddelde Nederlander denkt echter bij het woord "café" (helaas) in de eerste plaats aan bier. Dus is het woord café onvoldoende om de relatie met koffie te leggen. Het woord "coffeeshop" is al geclaimd door de hasjrokers, en "bar" (van de coffeebar), klinkt in Nederlandse oren nogal alcoholisch. Dus krijgen wij binnenkort overal koffiecafé's.