Stichting ANGOB

 

Gezondheid - Alcohol    -  2  - 

Alcoholvrij bier goed voor hart en bloedvaten (juli 2004)
De gunstige effecten van bier op hart en bloedvaten, worden ook vertoond door alcoholvrij bier. Daarnaast vermindert alcoholvrij bier de kans op trombose.
 » lees verder »

Ook damp van alcohol kan kater veroorzaken (mei 2004)
Tenminste vier factoren leveren een bijdrage bij het ontstaan van een kater. Drie daarvan treden ook op wanneer de alcohol in dampvorm wordt genoten. Pogingen om alcohol en kater van elkaar te scheiden, zijn daarom bij voorbaat tot mislukken gedoemd.
 » lees verder »

Alcohol ook slecht voor darmen (januari 2004)
Regelmatig alcoholgebruik geeft bij mannen een aanzienlijke verhoging van de kans op kanker van de dikke darm. Aldus de uitkomst van een Japans onderzoek.
 » lees verder »

Pil tegen de kater gaat dronkenschap niet tegen (januari 2004)
De regelmatig opduikende pil tegen de kater, is een vorm van kwakzalverij gericht op forse drinkers. Omdat die pillen vaak met veel water ingenomen moeten worden, verminderen zij de dorst. Daardoor wordt er minder alcohol gedronken en is de kater dus minder. Water drinken zonder die, vaak dure pil werkt net even goed tegen de dorst.
 » lees verder »

Gezond alcohol drinken bestaat niet (dec. 2003)
Onderzoek aan de Nijmeegse universiteit heeft de mythe van de positieve effecten van matig alcoholgebruik ontkracht. Aldus onderzoeker Peter Anderson, die oktober 2003 op zijn onderzoek promoveerde aan die universiteit.
 » lees verder »

Botten ook sterk zonder alcohol (november 2002)
Vorige maand verschenen koppen in de kranten als zou een pilsje per dag goed zijn voor de sterkte van de botten. Een team van onderzoekers van het Kings College (Engeland) en van de Harvard universiteit (VS) had ontdekt dat bier één van de beste leveranciers van silicium is. Dat mineraal is van groot belang voor de sterkte van botten.
 » lees verder »

Thee tegen hart- en vaatziekten (september 2002)
De rode wijn, die zo vaak wordt aanbevolen om de kans op hart- en vaatziekten te verkleinen, kan dus zonder problemen vervangen worden door de veiligere drank thee.
 » lees verder »

Korsakovpatienten verdubbeld (juli 2002)
De afgelopen tien jaar is het aantal lijders aan de ziekte van Korsakov (in de volksmond ook wel alcoholische dementie genoemd) in ons land verdubbeld. Ook worden er steeds meer jongeren met deze ziekte gesignaleerd.   
 » lees verder »

Sociaal drinken (juli 2002)
Wat vandaag de dag "sociaal drinken" heet, zou eigenlijk "sociaal geaccepteerd overmatig drinken" moeten heten. De sociale acceptatie van alcoholgebruik is te ver doorgeschoten. Daardoor zijn veel mensen zich niet bewust van het feit dat zij door hun drinkgedrag hun gezondheid benadelen.
 » lees verder »

Jicht en nierstenen (mei 2002)
Jicht is van oudsher beschouwd als een gevolg van het eten van veel vlees. De afgelopen kwart eeuw heeft gedetailleerd onderzoek naar de stofwisselingseffecten van alcohol, gaandeweg duidelijk gemaakt dat fors alcoholgebruik de kans op jicht (en op nierstenen) aanzienlijk doet toenemen.
 » lees verder »

Genieten goed voor de gezondheid? (mei 2002)
Genieten op zijn tijd, is goed voor een mens. Genieten bevordert de geestelijke gezondheid. Indirect kan genieten zelfs de lichamelijke gezondheid ten goede komen. Maar wanneer het genieten gebeurt met behulp van genotmiddelen, kan het de gezondheid ook schaden.
De oude Romeinen wisten al dat lichamelijke en geestelijke gezondheid met elkaar samenhangen.
 » lees verder »

Dronkenschap slecht voor het hart (mei 2002)
Het sprookje dat matig alcoholgebruik goed voor hart en bloedvaten zou zijn, is zo langzamerhand wijd verbreid geraakt. Fors alcoholgebruik is er juist slecht voor. En recent onderzoek heeft aangetoond dat dronkenschap trombose kan veroorzaken.
 » lees verder »

Werking van rode wijn verder ontrafeld (maart 2002)
Berichten als zou rode wijn goed voor hart en bloedvaten zijn, blijken telkens weer te herleiden tot stoffen afkomstig uit de druif, die dus ook in druiven en druivensap aanwezig zijn. Recentelijk werd een gunstig effect van polyfenolen ontdekt.
 » lees verder »

Sport geeft géén blijvende bescherming (maart 2002)
Beoefenaars van sport, leven in het algemeen gezond. Zo gebruiken zij in het algemeen minder alcohol, cannabis en tabak dan niet sporters. Als zij stoppen met sport, loopt hun consumptie daarvan snel op. 
 » lees verder »

'Gunstig' effect alcohol ook op andere wijze te bereiken (maart 2002)
Alcohol zou beschermen tegen hart- en vaatziekten doordat het de "goede cholesterol" (HDL-cholesterol) sterk doet toenemen, waardoor de "slechte cholesterol" (LDL-cholesterol) zou afnemen. Niet vermeld werd tegen welke prijs aan negatieve effecten, dit positieve effect verkregen zou moeten worden.
 » lees verder »

Bier is meer dan alcohol (januari 2002)
Volgens de publicaties van november jongstleden, zou de alcohol uit bier net even veel gezondheidsbescherming leveren als de alcohol uit wijn. Jammer voor de bierbrouwers, maar van de gunstige werking van rode wijn is al jarenlang bekend dat hij veroorzaakt wordt door de flavonoïden in die wijn, en niet door de alcohol.
 » lees verder »

Mixdrankjes tasten gebit aan (januari 2002)
Wetenschappers en tandartsen maken zich zorgen over de werking van de populaire mixdrankjes en breezers op het gebit. Door de combinatie van zoet en zuur kunnen zij het glazuur van tanden en kiezen aantasten.
 » lees verder »

Niet de drank maar de drinkers! (november 2001)
Matige gebruikers van wijn, hebben gemiddeld een gezonder hart en gezondere bloedvaten dan matige gebruikers van bier.
 » lees verder »

Alcohol bij hitte extra gevaarlijk (juli 2001)
Dorst is een signaal dat het lichaam water nodig heeft. Het is een signaal dat er iets gedronken moet worden, omdat anders “uitdroging” dreigt. En het enige dat het lichaam echt nodig heeft om uitdroging te voorkomen, is water. Niets anders. Al het andere is overbodige franje, soms zelfs schadelijke franje.
 » lees verder »

Stress door alcohol (juli 2001)
Ook bij stress geldt dat alcohol niet de toverdrank is die het probleem oplost, maar een camouflagemiddel dat het probleem de kans geeft in het verborgene te groeien. 
 » lees verder »

Alcohol doodt jaarlijks 55.000 jonge mensen (mei 2001)
In Europa speelt alcohol een rol bij één van elke vier sterfgevallen van mannen in de leeftijd van 15-29 jaar. Daarmee is alcohol voor hen de belangrijkste doodsoorzaak.
 » lees verder »

Alcohol uit drank (maart 2001)
Australische wetenschappers hebben onlangs gepleit voor toevoeging van vitamine B-1 aan alcoholhoudende dranken. Hersenbeschadiging door alcohol zou daarmee worden tegengegaan.
 » lees verder »

Pro-alcohol offensief? (januari 2001)
Het afgelopen jaar is de alcohol veel in het nieuws geweest. Aan de ene kant was er de discussie rond de herziening van de drank- en horecawet, rond de plannen van Volksgezondheid en rond de verlaging van de alcoholgrens in het verkeer. Aan de andere kant zagen wij in de pers een opvallend groot aantal pro-alcohol berichten. Toeval? 
 » lees verder »