Stichting ANGOB

 

Feestgevoel vastgelijmd aan alcoholconsumptie
VIERDAAAGSE FEESTEN GEEN WANDELFEESTEN MEER

De Nijmeegse vierdaagse is nauwelijks meer van de wandelaars. Zij vormen nog slechts een minderheid van het bezoek. De vierdaagse is een publieksspektakel geworden, een soort zomercarnaval. De feestgangers zijn dan ook veruit in de meerderheid in Nijmegen.

Aan het feestende publiek valt te verdienen. Meer te verdienen dan aan de sportievelingen die al lopend de hele regio doorkruisen, en 's avonds vroeg naar bed gaan omdat zij de volgende dag alweer vroeg op moeten. Dus heeft de commercie zich meester gemaakt van de feesten. Er is een speciale organisatie voor de feesten, die geheel los staat van de organisatie van het wandelevenement. Die feestorganisatie wordt gedomineerd door de horeca en de bierbrouwerijen.

Vorig jaar was er een groot aantal klachten over het feit dat veel feestgangers zelf hun bier meegebracht hadden. Die wilden wel genieten van de muziek en de acts die de horeca georganiseerd had, maar geen horecaprijzen betalen voor hun bier. Overigens staken ook veel supermarkten een spaak in het wiel van de horeca, door gekoelde blikjes bier aan te bieden voor prijzen van één euro of iets meer. Minder dan de helft van de prijs (€ 2,30 tot € 2,50) die de horeca zegt te moeten rekenen. Afgesproken is toen dat er bekeken zou worden of er voor 2012 één vaste prijs afgesproken kon worden.

Blijkbaar heeft het overleg over één vaste prijs geen resultaat opgeleverd. Vorig maand verscheen een bericht in de kranten dat men het "probleem" via een communicatiecampagne ging aanpakken. Daarmee wil men de bezoekers van de vierdaagsefeesten ervan overtuigen consumpties aan de bar te kopen en geen eigen drank mee te nemen. Woordvoerder T. Vrijmoet van de Stichting Vierdaagsfeesten: "Het evenement kan gratis blijven als iedereen een drankje koopt aan de bar. Dat gaan we via de horeca, social media en pers communiceren".

Zelf meebrengen van drank is bij meer evenementen in de regio een probleem. De Stichting Kasteelfeesten te Wijchen heeft aangegeven dit jaar een goedkoper programma te moeten aanbieden als gevolg van de tegenvallende drankomzet. Bij de Music Meeting in park Brakkenstein zijn maatregelen genomen om het meebrengen van eigen drank tegen te gaan.

Welbeschouwd een uiterst trieste zaak als zoveel mensen niet meer kunnen genieten of kunnen feesten zonder een stuk in hun kraag.

Dingeman Korf