Stichting ANGOB

 

Tabaksindustrie  volgt  voorbeeld van mixdrankjes en breezers

ROKER VERLEIDEN MET NIEUWE PAKJES

Tabaksfabrikanten proberen consumenten te verleiden met nieuwe verpakkingen. Want verleiden door middel van reclame lukt straks nauwelijks meer, nu die reclame steeds meer aan banden wordt gelegd.

Tabaksreclame mag op termijn alleen nog op de verkooppunten. Reclame in kranten en tijdschriften, of op borden langs de weg, is binnenkort verboden. Ook de reclame op raceauto’s en de sponsoring van evenementen worden op termijn verboden. En op de pakjes staat straks met koeienletters te lezen dat roken schadelijk is voor de volksgezondheid. Dertig procent van de voorkant, en veertig procent van de achterkant van de pakjes moet straks gebruikt worden om de gezondheidsrisico’s van het roken onder de aandacht te brengen.

De tabaksindustrie zint dus op andere mogelijkheden om haar producten positief onder de aandacht van het publiek te brengen. Het meest voor de hand ligt dan de verpakking. Als de verpakking flink opvalt, is reclame nauwelijks meer nodig. Iets wat de alcoholfabrikanten enkele jaren geleden ook al bedachten. Voor de alcopops, breezers en shooters kwamen zij met moderne, op de smaak van een jeugdig publiek gerichte etikettering, en vaak met apart vormgegeven verpakking. Dat laatste in navolging van het klassieke voorbeeld van Coca-Cola, met zijn apart vormgegeven flesjes

British American Tobacco (BAT) komt nu met een sigarettenpakje met afgeronde hoeken. De fabrikant ziet drie voordelen : het pakje valt echt op, de pakjes prikken niet meer wanneer zij in de borstzak van een overhemd worden gestopt, en de sigaretten zijn beter beschermd tegen vervorming.

Vorig jaar introduceerde BAT de nieuwe pakjes in Japan. Daar waren zij een succes. Nu worden zij in Europa op de markt gebracht. De concurrenten van BAT komen met verbeterde, handiger sluitingen voor hun pakjes. Een nieuwe strijd om de consument is ontbrand.