Stichting ANGOB

 

DECEMBER: DE BEZINNING WORDT IN ALCOHOL GESMOORD

De maand december nadert met rasse schreden, de laatste en donkerste maand van het jaar. Buiten is het donker en guur, dus proberen we binnen compensatie daarvoor te vinden. We maken het gezellig door huiselijke feesten, en nemen de tijd voor bezinning.

Zowel de feesten als de bezinning, zijn in onze moderne maatschappij doelwit geworden van commerciële uitbuiting. We worden de laatste anderhalve maand van het jaar overstelpt met reclame. Die zou ons bijna doen denken dat feestvreugde alleen door materiële zaken veroorzaakt of versterkt kan worden. Immateriële zaken kunnen dat echter minstens zo goed. Gratis feestvreugde is door de consumptiemaatschappij echter in de doofpot gestopt.

Het alcoholgehalte van de decemberreclame is opvallend hoog. De alcoholreclame probeert te profiteren van het streven naar huiselijkheid en gezelligheid. Zij probeert haar lezers illusies en misvattingen te verkopen. Zoals het idee dat de sfeer nog beter zal worden door de consumptie van alcoholhoudende drank. Dat alcohol ook feestvreugde kan vernietigen, moet vooral nu uit het bewustzijn verdrongen worden.

Tegen de Kerstdagen wordt met name voor wijn veel extra reclame gemaakt. Die tracht bijvoorbeeld de misvatting te verkopen dat een kerstdiner zonder een "goed glas wijn" geen volwaardig kerstdiner zou zijn. Het is merkwaardig, om niet te zeggen verdacht, dat de alcoholbranche het altijd zo nadrukkelijk heeft over een "goed glas wijn".

Natuurlijk bestaat er ook een slecht glas. Daarvoor moet je echter niet bij de alcoholbranche zijn, maar bij de verslavingszorg en de ziekenhuizen. Dat slechte glas leidt tot ruzies en ongelukken, veroorzaakt verdriet en ellende, verslaving en ziekte. Dat slechte glas is eigenlijk een veel sterkere aanleiding tot bezinning dan het goede glas.

De alcoholreclame wil echter geen bezinning, zij wil slechts consumptie. Daarom spreekt zij nadrukkelijk van een goed glas. Alleen jammer dat er geen verschil is tussen het goede en het slechte glas. Zij komen uit dezelfde fles.

Tegen het einde van het jaar trekt de alcoholreclame opnieuw alle registers open. Dan zijn het de champagneverkopers die zich roeren. Je zou bijna gaan geloven dat het nieuwe jaar niet zal beginnen wanneer wij collectief zouden besluiten de jaarwisseling alcoholvrij te vieren.

De alcoholreclame suggereert een één-op-één verband tussen feestvreugde en alcoholconsumptie. Daardoor brengt zij mensen die zich helemaal niet feestelijk voelen, in de verleiding om kunstmatig gevoelens van feestvreugde op te wekken met drank. Dat is echter geen feestvreugde maar bedwelming. Alcohol als vluchtmiddel of als troostmiddel. Wie daar vaak gebruik van maakt, begeeft zich op het hellende vlak dat naar verslaving leidt.

De feestdagen van de tweede helft van december zijn niet alleen feestdagen, maar ook een periode van bezinning. Bezinning vraagt helderheid van geest. Alcohol gaat die helderheid tegen, legt een mist. Alcohol heet niet voor niets benevelend. Nevel camoufleert de werkelijkheid, en maakt de beoordeling ervan dus onbetrouwbaar.

Dingeman Korf