Stichting ANGOB

 

MEER VROUWEN AAN HET BIER ?

Eind mei lanceerden de Nederlandse brouwers een campagne gericht op vrouwen. Doel van de campagne: meer vrouwen tot bierdrinken aanzetten. Bier zou ten onrechte het imago van een mannendrank hebben.

De brouwers realiseren zich dat ruim de helft van de Nederlandse bevolking vrouw is. Het percentage bierdrinksters onder vrouwen, ligt een stuk lager dan het percentage bierdrinkers onder mannen. En als zij drinken, is het minder dan de mannen. Dit geldt overigens vooral voor de oudere generaties.
Met de campagne willen de brouwers vrouwen aanmoedigen zich niets gelegen te laten liggen aan het (huns inziens onterechte) imago van bier, maar vooral hun eigen smaak te volgen. Daartoe willen zij vrouwen "de rijke variatie van bier" laten ervaren.

De campagne van de brouwers staat haaks op de aanbeveling van de Gezondheidsraad, die voor vrouwen de maximale alcoholconsumptie half zo hoog stelt als voor mannen. De impliciete suggestie van de brouwers dat vrouwen zouden moeten drinken als mannen, is dus een gevaar voor de volksgezondheid.

De aanbeveling van de Gezondheidsraad is gebaseerd op de vele wetenschappelijke publicaties van de laatste jaren waarin wordt bewezen dat vrouwen gevoeliger zijn dan mannen voor diverse nadelen van alcoholgebruik. Over die publicaties verschijnen vaak korte berichten in de krant, bijvoorbeeld over borstkanker door alcohol. Vrouwen die de krant lezen en nadenken, zullen dus de brouwers in hun hemd laten staan.

Omdat de campagne over bier in het algemeen gaat, en niet over een bepaald merk, is hier sprake van collectieve reclame. Artikel 29 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken verbiedt collectieve reclame.

Tot slot: wij vinden het ongepast en bijzonder cynisch om vrouwen aan te zetten tot gedrag waarvan bekend is dat het de kans op borstkanker vergroot.