Stichting ANGOB

 

Bier drinken om nog meer bier te kunnen drinken
ASOCIALE RECLAMESTUNT HEINEKEN

Voor Heineken is niets te gek om zijn omzet omhoog te krijgen, getuige zijn onlangs gestarte actie "Heineken biertegoed". Punten sparen voor gratis pilsjes. Is dat de Heineken-vertaling van "geniet, maar drink met mate" ? Voor de zoveelste keer zoekt Heineken het grensgebied op van wat wel en wat niet door de beugel kan.

Sinds kort zijn de sixpacks en kratjes bier van Heineken van een speciale "biertegoed code" voorzien. Consumenten kunnen een app downloaden op hun telefoon waarmee het biertegoed kan worden geregistreerd. Een kratje bier levert één spaarpunt, een sixpack een kwart spaarpunt. Tegen inlevering van één spaarpunt schenken de deelnemende cafés één gratis pilsje. Meer dan tweeduizend cafés verspreid over het hele land, doen mee aan de actie.

Opvallend aan de actie biertegoed is het feit dat de punten "gekocht" moeten worden bij de supermarkten, maar ingewisseld moeten worden in de cafés. Heineken legt op die manier een verbinding tussen de omzet van de supermarkten en de omzet van de cafés. Maar daarbij zit nog een addertje onder het gras.
Het hoofddoel van de actie is natuurlijk het stimuleren van de bierverkoop. Want iemand die op donderdag ontdekt dat hij nog een kwart punt tekort komt voor zijn gratis pilsje(s), zal nog gauw even een sixpack halen in de supermarkt. En de kans is groot dat hij dan op vrijdagavond zijn gratis pilsje als extraatje toevoegt aan zijn gebruikelijke rantsoen. Heineken noteert tevreden een toename van de omzet door zijn nieuwe actie. Iets waar Volksgezondheid niet blij mee mag zijn.

Vanuit juridisch gezichtspunt valt er op twee manieren naar de actie van Heineken te kijken. Enerzijds kun je het als een kortingsactie van de supermarkten zien : bij aankoop van 24 blikjes bier (à 330 ml) één glas (à 250 ml) gratis. Korting mag (helaas nog steeds) gegeven worden bij aankoop van bier. Anderzijds kun je het ook beschouwen als gratis verstrekking door cafés. In de reclame voor de actie wordt het woord gratis gebruikt. Gratis drank verstrekken mag niet zomaar.

Tweede-kamerlid Marith Volp heeft dit tweeslachtige karakter van de actie prima aangevoeld. Zij heeft staatssecretaris Van Rijn gevraagd of deze actie op enig onderdeel strijdig is met de Drank- en Horecawet, of met de Reclamecode. En zo ja, wat de staatssecretaris denkt te ondernemen. Verder vraagt zij de staatssecretaris of hij deze actie niet onwenselijk acht in het licht van het beleid ten aanzien van alcoholhoudende dranken. Heineken heeft medegedeeld de antwoorden van Van Rijn met vertrouwen tegemoet te zien, "de spaaractie is zorgvuldig opgezet".

Dingeman Korf