De maatregelen ter inperking van de corona-epidemie hebben de omzet in de horeca drastisch doen dalen. De koepelorganisatie Nederlandse Brouwers wilde daar iets tegen doen, en lanceerde op 5 augustus jl. een campagne onder de titel “gouden momenten”. Daarmee willen de brouwers laten zien dat je ook met inachtneming van de corona-maatregelen, in de horeca “gouden momenten” kunt beleven.
Die “gouden momenten” zijn volgens het persbericht van de brouwers “allemaal van die gewone alledaagse dingen, die veranderen in gouden momenten met een goed glas bier”. Daarmee wil Nederlandse Brouwers zowel de horeca als de bierfabrikanten een steuntje in de rug geven in dit voor hen zware jaar.
De campagne spreekt van bier in het algemeen, en niet van specifieke merken. Dat valt dus onder het begrip collectieve reclame. Daarmee is de campagne in strijd met de regels van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken. Artikel 29 van die code luidt namelijk : ”Collectieve reclame voor soorten alcoholhoudende drank is niet toegestaan. Toegestaan is slechts reclame voor alcoholhoudende drank onder aanduiding van de merk- of handelsnaam, en bij wijn tevens onder aanduiding van de plaats of streek van herkomst”.
Verder munt de campagne van de brouwers niet uit door kwaliteit. Verschillende brouwerijen proberen altijd het publiek ervan te overtuigen, dat hun bier juist beter is dan dat van de concurrentie. En dan zegt deze campagne dat bier zonder onderscheid, van alledaagse gebeurtenissen gouden momenten maakt. Zoals directeur Wigboldus van Nederlandse Brouwers het formuleert : “We willen consumenten weer bewust maken van deze mooie alledaagse momenten die in goud veranderen onder het genot van een mooi glas bier”.
Taalkundig valt er ook wel wat aan te merken : “De meest bijzondere momenten zijn vaak heel gewoon”. Onzin. Als ze bijzonder zijn, dan zijn zij juist niet gewoon. Mogen wij dit rangschikken onder dronkemanslogica ? En tot slot, in het filmpje wordt de anderhalve meter regel met voeten getreden.
Dingeman Korf