In het land met de hoogste alcoholconsumptie ter wereld, blijkt “alcoholvrij” bier een doorslaand succes. In amper tien maanden tijd heeft het bier “Baltika Nul” een aandeel van 2,5 procent op de biermarkt veroverd.
De vraag naar het “bier voor iedere gelegenheid” is zo groot dat de brouwerij in St. Petersburg een tweede productielijn heeft moeten bouwen. Daarmee is de productie verdubbeld, maar men voorziet dat dit binnenkort alweer te weinig zal zijn.
Twaalf maanden geleden verscheen “Baltika Nul” voor het eerst in de kiosken van Rusland. Russen zijn van oudsher wodkadrinkers, een biertraditie bestaat er niet in het land. Een intensieve reclamecampagne bleek te kunnen bewerkstelligen wat voordien door velen voor onmogelijk werd gehouden. De Russen gingen massaal aan het drankje met minder dan 0,5 procent alcohol. In een paar maanden tijd steeg de verkoop met ruim 150 procent.
De Russen noemen bier “alcoholvrij” als het alcoholgehalte beneden de 0,5 procent ligt. Daarmee sluiten zij aan bij de Duitsers, die hetzelfde doen. In Nederland moet dergelijk bier “alcoholarm” heten. Bij ons betekent “alcoholvrij” dat het alcoholgehalte beneden de 0,1 procent ligt.
Rusland heeft het hoogste alcoholgebruik ter wereld. De consumptie ligt er op 14,5 liter pure alcohol per inwoner per jaar. Wodka is er de traditionele (sterke) drank, waaraan door goedgelovigen zelfs geneeskrachtige werking wordt toegeschreven. Ook heeft wodka traditionele en symbolische betekenissen. Als je gastheer je wodka aanbiedt, is het een zware belediging om te weigeren.
De laatste jaren is er een lichte verandering in de starre Russische alcoholtradities te bespeuren. Na de val van Gorbatsjow, is de alcoholconsumptie sterk gestegen. Dat heeft veel zichtbare en onzichtbare ellende met zich mee gebracht. Zo is de gemiddelde levensverwachting voor mannen gedaald naar 59 jaar, 14 jaar minder dan in West-Europa. Veel mensen zijn erdoor aan het denken gezet over alcohol.
Gevolg daarvan is geweest dat de bierconsumptie omhoog ging, en de wodkaconsumptie omlaag.
De verkoopcijfers van bier stegen de laatste jaren met 10 tot 30 procent per jaar. De verkoop van wodka vertoonde in het jaar 2000 een teruggang van 9 procent. Het onverwachte succes voor het alcoholarme bier, past in die ontwikkeling. Moderne Russen hechten in toenemende mate waarde aan zaken als gezondheid, veiligheid en carrière, en minder aan tradities en alcoholische gezelligheid.