Een toenemend aantal Nederlandse café’s laat zijn klanten hun eigen biertje tappen. Die café’s hebben een bierleiding naar elk tafeltje. De klanten kunnen daar tot een bepaald bedrag biertjes tappen. Dat is bepaald geen innovatie gericht op alcoholmatiging.
Het idee voor het zelf tappen, is natuurlijk afgekeken van de al lang bestaande, onbemande benzinestations. Daar steek je een aantal briefjes van tien of vijfentwintig gulden in een automaat, waarna je voor het betaalde bedrag benzine kunt tanken. In de café’s gaat het net zo, je bestelt aan de bar een aantal liters bier, en betaalt daarvoor. De gevraagde hoeveelheid bier wordt dan in de computer ingevoerd, die de tapkraan vrijgeeft tot de betaalde hoeveelheid erdoor is gestroomd.
Bierbrouwer Heineken zegt steeds vaker het verzoek te krijgen een dergelijke “persoonlijke tap” aan te leggen. Dit bierconcern heeft er inmiddels vier geïnstalleerd in Heineken-café’s. Ook enkele onafhankelijke café’s hebben zo’n installatie al. Volgens Heineken zijn het vooral erg drukke café’s en studentenverenigingen die geïnteresseerd zijn. Het bespaart de bezoekers een veelvuldige gang naar de bar, waar zij soms lang in de rij staan. De uitbater van het Groningse café “De Kachel” denkt met de tafeltap een sterke publiekstrekker in huis te krijgen : “wat is er nou leuker dan je eigen biertje tappen ?”
Wij denken dat uit een oogpunt van alcoholmatiging de tafeltap een ongewenste ontwikkeling is. In de eerste plaats zet dit de bezoekers onder psychologische druk om maar vooral niet te kiezen voor iets anders dan bier. De vaak toch al beperkte keuzevrijheid, wordt nog verder ingeperkt. Het alcoholvrije alternatief raakt nog verder buiten het gezichtsveld dan het toch al was.
In de tweede plaats leidt het gemak waarmee de glazen nagevuld kunnen worden ertoe, dat er sneller gedronken gaat worden. De vaak toch wat tijdrovende gang naar de bar, die bovendien vaak pas wordt ingezet geruime tijd nadat de glazen leeg zijn geraakt, komt te vervallen. Sneller drinken betekent meestal ook méér drinken op een avond.
In de derde plaats leidt het feit dat vooraf betaald moet worden ertoe dat velen de betaalde hoeveelheid ook volledig zullen willen opdrinken. De overweging “… zullen we nog een biertje, of nu maar liever even een tonic of iets dergelijks…”, komt geheel te vervallen.
De tafeltap zal er ons inziens toe leiden dat er meer bier gedronken gaat worden. Geen wonder dat Heineken er zo enthousiast over doet.
Dingeman Korf